Create and deploy IT solutions

Industrie 4.0 : vier revoluties in één

Industrie 4.0 : vier revoluties in één

2016 was een erg succesvol jaar voor de industrie 4.0. 2017 gaat op deze trend verder en zal nog beter worden. Niet alleen grote industriëlen, maar ook startups hebben ten volle het pad naar innovatie gevonden om oplossingen te vinden voor huidige problemen die de industrie al verschillende jaren hinderen. Denken we bijvoorbeeld aan het verhogen van de efficiëntie, afvalbeperking en het verhogen van de veiligheid.

Het sleutelwoord binnen de industrie 4.0 is interconnectiviteit. Initiatieven zoals robotica, draagbare technologie, 3D-beeldvorming, Augmented Reality en intelligente leverprocessen klinken iedereen bekend in de oren. Maar hoe past u ze succesvol toe?

Robotica op de werkvloer

Het idee van robotica in de industrie wordt vaak gezien als de vervanging van het menselijk kapitaal. Maar men vergeet rekening te houden dat robots en automatisering altijd al onderdeel geweest zijn van de evolutie en automatisering van industriële processen. Hadden de piramides in Egypte gebouwd kunnen worden zonder hulpmiddelen zoals (primitieve) kranen en liften? Robotica kunnen zonder twijfel het werk efficiënter maken.

Een bedrijfsgegeven dat de laatste jaren steeds aan belang gewonnen heeft, is de relatie tussen klant en werknemer. Werknemers binnen sales en customer care met een positieve ingesteldheid zorgen op hun beurt dat deze positieve vibe doorgegeven wordt. Dit zorgt niet alleen voor persoonlijke voldoening, maar ook de kwaliteit van het geleverde werk gaat omhoog. Tevreden en gemotiveerde werknemers werken beter en harder en zorgen voor meer tevreden klanten.

Een efficiënt werknemer is gelukkig, maar het omgekeerde geld evenzeer: een tevreden werknemer is efficiënter. Om dit te bereiken is een goede ondersteuning op menselijk en niet-menselijk vlak nodig. Denken we in het bijzonder aan het hebben van de correcte tools om het werk uit te voeren.

Werknemers worden op allerlei manieren blootgesteld aan problemen en ergernissen. Een technisch probleem of het niet terugvinden van correcte en up-to-date informatie, het zijn twee voorbeelden van zaken die eenvoudig verbeterd kunnen worden. Wanneer negatieve ervaringen afgespiegeld worden op de klant kan dit een negatieve ervaring voor de klant betekenen. Deze situatie moet zoveel als mogelijk vermeden worden.

Een goede IT-infrastructuur is dan ook uitermate belangrijk. Elk contact die uw medewerker met uw (potentiële) klant heeft moet snel en correct behandeld kunnen worden binnen uw systeem. Of het nu gaat om een vraag, een opmerking of een bestelling. Uw systeem moet niet alleen goed opgebouwd zijn, maar ook verbonden zijn met alle actoren (intern en extern) die bij het klantenproces aan bod komen. Enkel op die manier is een 100% opvolging van het volledig proces mogelijk zodat uw medewerker snel, efficiënt en op een positieve manier uw klant kan informeren.

Onze oplossing: Microsoft Dynamics 365. Dit ERP-systeem in de cloud laat u toe een krachtige op maat voorziene oplossing te gebruiken voor de verwerking van uw bedrijfsdata. Dynamics vormt als het ware de machinekamer en zorgt dat u een hogere klanttevredenheid en meer omzet en efficiëntie kunt nastreven. Dynamics is snel, efficiënt en verbonden en zorgt voor tevreden werknemers én klanten.

Meer weten over Dynamics 365? We staan klaar om u te helpen!

Een mooi voorbeeld is de e-commerce. Handelaars ervaren een grote druk op prijzen en levertijden en hebben moeite om aan de vraag van te voldoen. Dankzij robots in magazijnen, kunnen goederen automatisch van het ene magazijn naar het andere worden getransporteerd om zo sneller en goedkoper op hun bestemming te raken. Robotica zorgt dat organisaties efficiënter worden, wat dan weer bijdraagt aan de economie.

3D en Augmented Reality in het dagelijkse leven van medewerkers

In 2016 heeft ThyssenKrupp de Microsoft HoloLens-technologie in zijn wereldwijde liftonderhoud geïntroduceerd. De wereldwijde markt voor liftonderhoud wordt geschat op 44 miljard dollar per jaar en niet minder dan 1 miljard mensen nemen dagelijks één van de 12 miljoen liften. Een goed en efficiënt onderhoud is dus nodig. Microsoft HoloLens is het eerste “mixed realitymasker”, een combinatie tussen Augmented Reality en Virtual Reality. Het masker is volledig zelfvoorzienend: er is geen kabel, smartphone of pc-verbinding nodig.

Met Microsoft HoloLens kunnen virtuele hologrammen en technische tekeningen op de werkelijkheid geprojecteerd worden. Meer dan 24.000 ThyssenKrupp-technici gebruiken Hololens om hun werk efficiënter en veiliger uit te voeren. Ze zorgen zo dat de liften efficiënt en veilig blijven werken.

Technici zien en identificeren een probleem en krijgen dankzij Augmented Reality toegang tot de technische documentatie terwijl de handen vrij blijven om te werken. De werknemer verliest minder tijd omdat hij taken kan combineren op een aangename manier. Uit de eerste ervaringen blijkt dat de gemiddelde tijd voor een interventie met maar liefst 75% is gedaald.

Wearables verbeteren de efficiëntie

Wearables worden steeds beter en de kwaliteit van de gegevens die zij aan ons in realtime verstrekt blijft toenemen. Zij vinden bovendien steeds makkelijker hun weg naar het bedrijfsleven. Het Duitse ProGlove ontwikkelt bijvoorbeeld intelligente handschoenen, uitgerust met sensoren die real-time informatie gebruiken om zo de werknemers te helpen binnen de productie en logistiek.

Mogelijke toepassingen van deze handschoen: het scannen van de objecten met de hand, opleiding in technische gebaren, fabricagefouten herkennen, registratieprocessen, etc. BMW gebruikt deze technologie om beide handen vrij te houden voor andere taken tijdens het scannen. Dit bespaart bij elke beweging een paar kostbare seconden. Dit lijkt beperkt, maar samengeteld zorgt dit dagelijks voor 4.000 minuten of 66 manuren productiviteitswinst.

Optimalisatie van het goederenvervoer

In 2016 heeft het Internet of Things de sector voor internationaal goederenvervoer veranderd. Deze sector wordt geplaagd door een gebrek aan zichtbaarheid en transparantie voor klanten, papierwerk, complexe regelgeving, discriminerende prijzen en onvoorspelbare vertragingen. Het bedrijf Flexport heeft de manier waarop bedrijven hun internationaal vervoer van hun goederen beheren ingrijpend veranderd. Met behulp van een eenvoudige onlineapplicatie kunnen klanten bestellen en het volledige pad en elke beweging van hun bestelling volgen. Dit bovendien in realtime Maar het gaat nog verder. Dankzij Blockchain wordt 2017 het jaar van de interoperabiliteit. Hierdoor wordt industrie 4.0 meer dan ooit een economische realiteit van dit eerste kwarteeuw.

Wilt u uw industrie ook de 4.0 technologieën introduceren? Prodware helpt en begeleidt u graag.